1. В 1999 году Эрик Харрис (Eric Harris) и Дилан Клеболд (Dylan Klebold) учинили стрельбу в своей школе. Во время подготовки к преступлению, Харрис заявлял, что это будет «like fucking Doom», а дробовик он взял «прямо из игры» (straight out of the game).
2. Название оружия BFG9000 расшифровывалось разработчиками как Big Fucking Gun. В фильме Doom это название по причине цензуры расшифровали как Bio Force Gun.
3. По версии GameSpy в 2004 году Doom был признан величайшей игрой всех времен и народов.
4. Главный герой держит оружие в перчатках, однако, на спрайтах кулака с кастетом руки голые.
5. Большинство персонажей игры были смоделированы с предварительно созданных латексных скульптур.
6. В Doom, как и в Wolfenstein 3D, внизу экрана показывается лицо главного героя, которое реагирует на происходящие события (смотрит в направлении, откуда игрок был атакован, поглядывает по сторонам, кровожадно улыбается при подбирании хороших предметов и оружия, покрывается кровью при уменьшении здоровья). Эта идея также была реализована и в Quake, однако вскоре была заброшена и в современных шутерах не встречается. Лицо указывало пользователям не имевшим звуковой карты, откуда исходит опасность.
7. Основой для дизайна стали фильмы «Чужой» (Alien) и «Зловещие Мертвецы 2» (Evil Dead II).
8. Название для игры было выбрано Джоном Кармаком (John Carmack) и основывалось на фразе из фильма «Цвет денег» (The Color of Money) с участием Тома Круза.
9. Автором звуковой дорожки к игре выступил Бобби Принц (Bobby Prince).
10. Двери, открывающиеся после убийства боссов, имеют номера особых действий 666 («число зверя»)
11. Первоначальным моделированием и разработкой оружия для Doom занималась компания Toys R Us.
12. Главный герой Doom — левша. Это видно по хвату пистолета, а также по тому, что он носит кастет на левой руке. Однако при этом дробовик и плазменное ружьё он держит как правша — это видно во время передёргивания помпы дробовика или охлаждения плазменного ружья после выстрела.
13. DWANGO (программа, которая поставлялась с Doom и позволяла играть по интернету) также использовала 666-ой порт (TCP/IP). С тех пор порт № 666 зарезервирован за игрой Doom и введен в стандарты RFC
14. Дизайнер Том Халл (Tom Hall), работавший на ранних этапах создания игры, а также создавший «Doom Bible», впоследствии был вынужден покинуть команду разработчиков из-за расхождения во мнениях с руководством компании.
15. Существует эффект под названием wallrun — двукратное ускорение бега, если игрок бежит вдоль прямой стены при определённых условиях
16. Загадочное появление на Марсе бензопилы «Усердный бобер» (англ. Eager Beaver) было объяснено только в Doom 3 в одном из КПК погибшего персонала: партия бензопил была доставлена на Марс по ошибке вместо отбойных молотков.
17. Разработка игры сопровождалась постоянными слухами, распространяемыми интернет-сообществами. В начале 1993 года произошла утечка альфа-версии игры. Но по прошествии нескольких лет, id Software запретило использование и распространение данной версии.
18. Осознавая популярность игры, в своей видео презентации Windows 95 Билл Гейтс (Bill Gates) позиционировал новый продукт, как расстрел зомби.
19. В связи со снижением производства Intel, Lotus Development и Carnegie Mellon University подали официальную петицию с целью запрета использования игры на рабочем месте.
20. В конце третьего эпизода первого Doom появляется кролик, а позже — его голова на колу на фоне дымящихся зданий. В конце четвёртого эпизода, появившегося в Ultimate Doom, главный герой держит эту голову в руке. В текстах четвёртого эпизода упоминается, что кролика зовут Дейзи и что это был его домашний кролик.
21. К 1995 году Doom был установлен на большем количестве персональных компьютеров, чем новая операционная система компании Microsoft Windows 95.
22. Популярность игры привела к тому, что Microsoft была вынуждена приобрести id Software и портировать «Doom» на платформу Windows 95.
23. В Doom имеются 3 текстуры большой величины с изображениями иконы греха, а также арчвайла, хотя они появляются только в Doom 2. С другой стороны, в Doom 2 осталась графика, относящаяся к меню эпизодов, хотя в этой игре уровни шли последовательно, и эта система уже не применялась.
24. Релиз программы Excel 95 включал в себя секретный файл, содержащий портреты программистов id Software, работавших над Doom.
25. В 1994 году Doom был признан игрой года по версии PC Gamer и Computer Gaming World, а также удостоился награды от Academy of Interactive Arts & Sciences в категории Best Action Adventure Game.
26. Паук-предводитель во время стрельбы из своего пулемёта затыкает себе уши лапками.
27. Возможность переделывания (кастомизации) уровней, на основе WAD (Where’s All the Data?), привело к созданию первых сообществ по модингу.
28. Набор оружия из Doom, содержащий пистолет, дробовик, пулемёт и гранатомёт, стал эталонным для шутеров от первого лица, а встречаемая в игре бензопила стала неотъемлемым символом всей серии игр Doom.
29. Ведущий дизайнер id Software Тим Виллитс (Tim Willits) начинал свою карьеру в качестве мод-мейкера для Doom.
30. В поздних дополнениях к игре использованы звуковые сэмплы из сериала Beavis and Butthead.
31. До 1996 года все похожие игры носили название «Doom clone», вскоре этот термин сменил боле привычный — FPS («first-person shooter»).
32. На обложке диска с игрой видно, что за спиной морпеха, на скале, стоит другой морпех и машет рукой. В игре же персонаж единственный выживший человек. Также, на обложке хорошо видно, что в правой руке у морпеха находится штурмовая винтовка. Но в самой игре данное оружие отсутствует. Также герой держит сразу два оружия, что невозможно в игре.
33. Графический движок игры был заимствован несколькими компаниями для производства таких игр как: Heretic, Hexen, Strife, HacX и Chex Quest.
34. В книге Виктора Пелевина «t» обманные коды игры Doom используются в качестве молитвы поклонниками религиозного культа бога с кошачьей головой. Символом культа является знак «тильда», которая во многих шутерах вызывает меню ввода обманных кодов (например, в Quake). После прочтения молитвы адепт приобретает сверхъестественные способности, схожие с действием соответствующих кодов Doom.
35. Благодаря Doom мир увидел комикс по мотивам игры автором которого выступили Дафид аб Хага и Бред Линаувиер (Dafydd Ab Hugh и Brad Linaweaver).
36. В 2005 году на широкие экраны вышел одноименный фильм с участием Карла Урбана (Karl Urban) и Скалы (The Rock).
37. В некоторых рассказах Леонида Каганова фигурирует робот по имени IDDQD. Он считается самым старым и мудрым роботом в общине, живущей на заброшенной электростанции.
38. В романе Генри Олди «Мессия очищает диск» главный герой, случайно вызвав демона, пытается набрать IDDQD на несуществующей клавиатуре, приговаривая: «Говорили мне умные люди, не играй в Doom».
39. В фильме «Сквозь горизонт», в самом начале фильма, когда доктор Вейр открывает шторы (жалюзи), используется звуковой эффект «открытие двери», взятый из Doom.
40. Doom неоднократно был признан одной из самых жестоких игр. Основатель Killology Research Group Дэвид Гросман (David Grossman) определил игру как «mass murder simulator». Чрезмерная жестокость игры привела к тому, что в 1994 году сенатор штата Вашингтон Фил Талмэг (Phil Talmadge) пытался наложить санкции на использование «виртуальной реальности» (VR).
41. Слово «Фраг» впервые появился в игре Doom. Термин используется во многих других играх, игровых режимах и контекстах.
42. Doom стал основоположником deathmatch.
TRANSLATION
1. In 1999, Eric Harris (Eric Harris) and Dylan Klebold (Dylan Klebold) committed the shooting at their school. During the preparation of a crime, Harris said that it would be «like fucking Doom», a shotgun he had taken "straight from the game» (straight out of the game).
2. The name stood for Weapons BFG9000 developers like Big Fucking Gun. In the movie Doom is the name because of censorship as transcribed Bio Force Gun.
3. According to GameSpy in 2004, Doom was recognized as the greatest game of all time.
4. The main character holds a weapon in the glove, however, the fist with brass knuckles sprites arms bare.
42 facts about the game Doom
5. Most of the characters in the game have been designed with pre-built latex sculptures.
6. In Doom, as in Wolfenstein 3D, bottom of the screen shows the face of the protagonist, who reacts to events (looking in the direction where the player was attacked, glancing from side to side, bloodthirsty smile as picking up good items and weapons, and covered with blood with a decrease in health) . This idea was implemented in Quake, but was soon abandoned in modern shooters is not found. The person indicated to users who did not have a sound card, where the danger comes.
7. The basis for the design was the film "Alien» (Alien) and "Evil Dead 2» (Evil Dead II).
8. The name was chosen to play John Carmack (John Carmack) and was based on a phrase from the movie "The Color of Money» (The Color of Money) with Tom Cruise.
9. The author of the soundtrack for the game was made by Bobby Prince (Bobby Prince).
2. The name stood for Weapons BFG9000 developers like Big Fucking Gun. In the movie Doom is the name because of censorship as transcribed Bio Force Gun.
3. According to GameSpy in 2004, Doom was recognized as the greatest game of all time.
4. The main character holds a weapon in the glove, however, the fist with brass knuckles sprites arms bare.
42 facts about the game Doom
5. Most of the characters in the game have been designed with pre-built latex sculptures.
6. In Doom, as in Wolfenstein 3D, bottom of the screen shows the face of the protagonist, who reacts to events (looking in the direction where the player was attacked, glancing from side to side, bloodthirsty smile as picking up good items and weapons, and covered with blood with a decrease in health) . This idea was implemented in Quake, but was soon abandoned in modern shooters is not found. The person indicated to users who did not have a sound card, where the danger comes.
7. The basis for the design was the film "Alien» (Alien) and "Evil Dead 2» (Evil Dead II).
8. The name was chosen to play John Carmack (John Carmack) and was based on a phrase from the movie "The Color of Money» (The Color of Money) with Tom Cruise.
9. The author of the soundtrack for the game was made by Bobby Prince (Bobby Prince).
10. Doors open after the murder of the bosses have the numbers of special operations 666 ("Number of the Beast")
11. Initial modeling and development of weapons for Doom engaged company Toys R Us.
12. The protagonist of Doom - left-handed. This can be seen on the pistol grip, as well as by the fact that he wears brass knuckles on his left hand. However, the shotgun and plasma rifle as he holds a right-handed - it can be seen during the distortion of the pump shotgun or rifle plasma cooling after firing.
13. DWANGO (software that came with Doom and allowed to play on the internet) also used the 662nd port (TCP / IP). Since then, the port number 666 is reserved for the game Doom, and put in the RFC
14. Designer Tom Hall (Tom Hall), who worked in the early stages of the game and created the «Doom Bible», was later forced to leave the team that developed because of disagreement with company management.
11. Initial modeling and development of weapons for Doom engaged company Toys R Us.
12. The protagonist of Doom - left-handed. This can be seen on the pistol grip, as well as by the fact that he wears brass knuckles on his left hand. However, the shotgun and plasma rifle as he holds a right-handed - it can be seen during the distortion of the pump shotgun or rifle plasma cooling after firing.
13. DWANGO (software that came with Doom and allowed to play on the internet) also used the 662nd port (TCP / IP). Since then, the port number 666 is reserved for the game Doom, and put in the RFC
14. Designer Tom Hall (Tom Hall), who worked in the early stages of the game and created the «Doom Bible», was later forced to leave the team that developed because of disagreement with company management.
15. There is a effect called wallrun - twice the acceleration run, if a player runs along the straight wall, under certain conditions
16. The mysterious appearance of chainsaws on Mars "diligent beaver" (born Eager Beaver) has been explained only in Doom 3 at one of the deceased personnel PDA: the party of chainsaws was brought to Mars by mistake instead of hammers.
17. Development of the game was accompanied by persistent rumors spread by the Internet community. In early 1993, was leaked alpha version of the game. But after a few years, id Software has banned the use and dissemination of this release.
18. Realizing the popularity of the game in his video presentation of Windows 95 Bill Gates (Bill Gates) has positioned the new product, like shooting zombies.
19. In connection with the reduction of production Intel, Lotus Development and Carnegie Mellon University have filed a formal petition to ban the use of games in the workplace.
16. The mysterious appearance of chainsaws on Mars "diligent beaver" (born Eager Beaver) has been explained only in Doom 3 at one of the deceased personnel PDA: the party of chainsaws was brought to Mars by mistake instead of hammers.
17. Development of the game was accompanied by persistent rumors spread by the Internet community. In early 1993, was leaked alpha version of the game. But after a few years, id Software has banned the use and dissemination of this release.
18. Realizing the popularity of the game in his video presentation of Windows 95 Bill Gates (Bill Gates) has positioned the new product, like shooting zombies.
19. In connection with the reduction of production Intel, Lotus Development and Carnegie Mellon University have filed a formal petition to ban the use of games in the workplace.
20. At the end of the third episode of the first Doom appears rabbit, and later - his head on a stake on the background of smoldering buildings. At the end of the fourth episode, which appeared in Ultimate Doom, the main character keeps it's head in his hand. The texts of the fourth episode it is mentioned that a rabbit named Daisy, and that it was his house rabbit.
21. By 1995, Doom was installed on more personal computers than the company's new operating system Microsoft Windows 95.
22. The popularity of games has led to the fact that Microsoft was forced to buy and id Software to port «Doom» to Windows 95.
23. In Doom 3 textures are large quantities of images of the icon of sin, as well as archvayla, although they only appear in Doom 2. On the other hand, remained in Doom 2 graphics relating to the menu of episodes, but in this game levels were consistently, and this system has been applied.
24. The release of Excel 95 included a confidential file containing the portraits of the programmers id Software, working on Doom.
21. By 1995, Doom was installed on more personal computers than the company's new operating system Microsoft Windows 95.
22. The popularity of games has led to the fact that Microsoft was forced to buy and id Software to port «Doom» to Windows 95.
23. In Doom 3 textures are large quantities of images of the icon of sin, as well as archvayla, although they only appear in Doom 2. On the other hand, remained in Doom 2 graphics relating to the menu of episodes, but in this game levels were consistently, and this system has been applied.
24. The release of Excel 95 included a confidential file containing the portraits of the programmers id Software, working on Doom.
25. In 1994, Doom was named game of the year according to PC Gamer and Computer Gaming World, and was also honored with awards from the Academy of Interactive Arts & Sciences in the category of Best Action Adventure Game.
26. Spider-leader at the time of firing his machine gun shuts his ears paws.
27. The possibility of redoing (customization) levels, based on WAD (Where's All the Data?), Led to the creation of the first communities to modding.
28. Collection of weapons from Doom, containing a pistol, shotgun, machine gun and grenade, became a reference for first-person shooters, and encounter a chainsaw in the game has become an indispensable symbol of the whole series of games Doom.
29. Lead designer Tim Villits id Software (Tim Willits) began his career as a fashion-maker for Doom.
42 facts about the game Doom
30. In the later additions to the game used sound samples from the television show Beavis and Butthead.
31. Until 1996, all related games were called «Doom clone», soon replaced by the term habitual Bole - FPS («first-person shooter»).
32. On the cover of the disc with the game shows that behind the Marines, on a cliff, is another Marine and waved his hand. The game has the same character only surviving person. Also, the cover is clearly seen that the right hand is a Marine assault rifle. But the game itself is not the weapon. Also, the hero holds two weapons at once, which is impossible in the game.
33. Graphical game engine was adapted by several companies for the production of such games as: Heretic, Hexen, Strife, HacX and Chex Quest.
34. The book by Victor Pelevin «t» fake game Doom codes are used as prayer worshipers worship God with a cat's head. The symbol of worship is a sign "tilde", which many shooters brings up a menu entry fraudulent codes (eg, Quake). After reading the prayers of the adept acquires supernatural powers, similar to the action of the corresponding codes Doom.
35. Thanks to the Doom world saw the comic based on the game sponsored by Dafid ab Haga and Brad Linauvier (Dafydd Ab Hugh and Brad Linaweaver).
36. In 2005, wide screens released self-titled film starring Karl Urban (Karl Urban) and Rock (The Rock).
37. In some stories, Leonid Kaganova featured a robot named IDDQD. He is the oldest and wisest robot in the community, living in an abandoned power plant.
38. In the novel, Henry Oldie "Messiah clean drive" the main character, accidentally causing the demon tries to collect on a non-existent IDDQD keyboard, saying: "They told me smart people, do not play in Doom».
39. In the movie "Event Horizon", at the very beginning of the film, when Dr. Weir opens the blinds (shutters), using a sound effect of "opening doors", taken from Doom.
40. Doom has repeatedly been recognized as one of the most violent games. Killology Research Group founder David Grossman (David Grossman) has identified the game as a «mass murder simulator». Excessive cruelty led to the game, that in 1994, Sen. Phil Talmeg Washington (Phil Talmadge) tried to impose sanctions on the use of "virtual reality» (VR).
41. The word "Frag" first appeared in the game Doom. The term is used in many other games, game modes and contexts.
42. Doom was the founder of deathmatch.
Комментариев нет:
Отправить комментарий