В 1950-е годы весь мир был охвачен перспективой ядерной энергетики. Предполагалось, что атомная энергетика произведёт в большом количестве чистую, безопасную электроэнергию. Казалось, что все энергетические проблемы будут решены с помощью могучего атома...
Именно в этот «медовый месяц» с ядерной энергией в 1957 году, компания Ford Motor представила самый амбициозный проект в своей истории: футуристическую концепцию транспортного средства, которая не выбрасывает в атмосферу вредных газов, с экономией расхода топлива, намного превосходящую когда-либо построенные автомобили. Этот автомобиль будущего назывался Ford Nucleon, в честь его уникальной особенности дизайна — миниатюрного ядерного реактора в багажнике.
Инженеры Ford представили себе мир с полный спектром услуг подзарядочных станций, в один прекрасный день заменивших бы бензиновые автозаправочные станции, где обеднённые реакторы обменивались бы на новые. Ядерная установка в автомобиле напоминала бы реактор в атомной подводной лодке, но значительно меньших размеров. Ядерная установка использовала бы процесс деления урана для нагрева парогенератора, быстрого преобразования воды при высоком давлении пара, который может затем использоваться для дисков комплекса турбин. Одна паровая турбина была предназначена для создания крутящего момента для движения автомобиля, а другая должна была привести в движение диск электрического генератора. При этом пар должен был конденсироваться обратно в воду на охлаждение катушки и направляться обратно в паровой генератор для повторного использования. Этo система замкнутого цикла, поэтому она могла бы повторяться до тех пор, пока оставалась часть радиоактивных материалов. При этом никаких выбросов, за исключением оставшихся ядерных отходов, не оставалось.
Инженеры предполагали, что одной зарядки реактора хватало бы на 8000 километров. Поскольку реактор можно было бы заменить на новый, владельцам предоставили бы свободу выбора конфигурации реактора в зависимости от их личных потребностей, с низким крутящим моментом и большим пробегом или более дорогие компоненты. Без обычного двигателя внутреннего сгорания и выхлопной трубы, Ford Nucleon был бы практически бесшумным, не считая гула турбин.
Автомобиль на ядерном реакторе Ford Nucleon являлся воплощением наивного оптимизма эпохи. Большинство людей не знали об опасностях атомной энергии. Никто и не предполагал, что любое маленькое столкновение могло спровоцировать радиоактивную катастрофу. Некоторые источники даже утверждают, что правительство США финансировало разработку программы Ford Nucleon.
TRANSLATION
In the 1950s the world was gripped by the prospect of nuclear power. It was assumed that nuclear power will produce lots of clean, safe energy. It seemed that all the energy problems are solved with the help of the mighty atom.
It was during this "honeymoon" with nuclear energy in 1957, Ford Motor Company introduced the most ambitious project in its history: a futuristic concept vehicle which emits no harmful gases, with savings in fuel consumption, far exceeding ever built cars . This car of the future called the Ford Nucleon, in honor of its unique design features - a miniature nuclear reactor in the trunk.
Ford Nucleon - a car on a nuclear reactor
Ford engineers imagined a world with full-service podzaryadochnyh stations in one day could replace gasoline service stations, where depleted reactors would be exchanged for new ones. Nuclear installation in the car looked like a reactor in a nuclear submarine, but much smaller. The nuclear plant would use the uranium fission process to heat the steam generator of fast transformation of water under high pressure steam, which can then be used to drive turbines set. One steam turbine has been designed to create a torque for driving and the other was set in motion the drive an electrical generator. The steam was condensed back to water cooling coil and sent back to the steam generator to be reused. IT'S closed-loop system, so it could be repeated as long as the remains of radioactive materials. However, no emissions, except for the remaining nuclear waste was left.
The engineers suggested that a single charge of the reactor would have enough for 8,000 kilometers. Since the reactor could be replaced with a new owner would be granted the freedom to choose the configuration of the reactor, depending on their personal needs, with low torque and high mileage or the more expensive components. Without the usual internal combustion engine and exhaust, Ford Nucleon would be virtually silent, except for hum of turbines.
Ford Nucleon - a car on a nuclear reactor
Car on a nuclear reactor Ford Nucleon was the embodiment of naive optimism era. Most people are not aware of the dangers of nuclear energy. No one would believe that any small conflict could trigger a radioactive disaster. Some sources even claim that the U.S. government has funded a program of Ford Nucleon.
It was during this "honeymoon" with nuclear energy in 1957, Ford Motor Company introduced the most ambitious project in its history: a futuristic concept vehicle which emits no harmful gases, with savings in fuel consumption, far exceeding ever built cars . This car of the future called the Ford Nucleon, in honor of its unique design features - a miniature nuclear reactor in the trunk.
Ford Nucleon - a car on a nuclear reactor
Ford engineers imagined a world with full-service podzaryadochnyh stations in one day could replace gasoline service stations, where depleted reactors would be exchanged for new ones. Nuclear installation in the car looked like a reactor in a nuclear submarine, but much smaller. The nuclear plant would use the uranium fission process to heat the steam generator of fast transformation of water under high pressure steam, which can then be used to drive turbines set. One steam turbine has been designed to create a torque for driving and the other was set in motion the drive an electrical generator. The steam was condensed back to water cooling coil and sent back to the steam generator to be reused. IT'S closed-loop system, so it could be repeated as long as the remains of radioactive materials. However, no emissions, except for the remaining nuclear waste was left.
The engineers suggested that a single charge of the reactor would have enough for 8,000 kilometers. Since the reactor could be replaced with a new owner would be granted the freedom to choose the configuration of the reactor, depending on their personal needs, with low torque and high mileage or the more expensive components. Without the usual internal combustion engine and exhaust, Ford Nucleon would be virtually silent, except for hum of turbines.
Ford Nucleon - a car on a nuclear reactor
Car on a nuclear reactor Ford Nucleon was the embodiment of naive optimism era. Most people are not aware of the dangers of nuclear energy. No one would believe that any small conflict could trigger a radioactive disaster. Some sources even claim that the U.S. government has funded a program of Ford Nucleon.
Комментариев нет:
Отправить комментарий