Большинство ученых считают, что изнасилование — это пример поведения, приобретенного в результате обучения; оно встречается там, где для этого складываются особые предпосылки. Многие антропологи убеждены, что существуют народности и этнические группы, которые не знают, что такое изнасилование...
Но, согласно новому анализу многочисленных фактов, предпринятому Крэгом Т. Палмером из колледжа Феникса в Аризоне, «все данные говорят о том, что изнасилование, как вид поведения, распространено во всех обществах, несмотря на попытки удержать мужчин от такового».
Как утверждает Палмер, в этнографической литературе описано только 17 народностей, в которых предположительно нет понятия «изнасилование». Повторный, более тщательный анализ данных привел его к выводу, что представление об этом, пусть и смутное, но имеется. Перед критикой Палмера не устояли даже классические работы Маргарет Мид, которая исследовала племя арапеш в, Но вой Гвинее и обобщила свои исследования в работе «Пол и темперамент в трех примитивных обществах» (Sex and Temperament in Three Primitive Societies, 1935). Палмер ссылается на следующие отрывки из этой книги Мид: «Об изнасиловании племени арапеш ничего не известно, помимо того что такой неприятный обычай встречается среди племени нугум на юго-востоке… У арапеш нет и представления о некоем мужском характере, который может выразиться в изнасиловании и объяснить его». И далее: «Если мужчина силой захватывает женщину, которую ему не удалось соблазнить мирным способом, он не пользуется ею в пылу возбуждения, а хладнокровно и трезво ждет разрешения конфликта и конца переговоров, учитывая возможность драки из-за нее. Если нет никаких перспектив завладеть ею навсегда, то гораздо безопаснее вовсе ею не владеть». В ответ на это Палмер пишет: «Намереваясь описать особенности мужчин из племени арапеш, которые делают невозможным изнасилование, Мид в действительности описывает попытки, близкие к изнасилованию: мужчина силой берет несогласную женщину в целях удовлетворения своей сексуальной потребности. Ее пример также подразумевает, что мужчины из племени арапеш все-таки добиваются своего, если последствия такого похищения не кажутся им слишком серьезными».
Тем не менее Палмер признает, что «этнографические свидетельства не подразумевают, что изнасилование генетически присуще человечеству или что оно неизбежно. Вполне вероятно, что его можно даже полностью устранить посредством социальных преобразований». Иными словами, он осмеливается дать положительный прогноз. Первым шагом в искоренении изнасилования в современном обществе он называет «выявление причин, по которым определенным культурам не удается отвратить мужчин от изнасилования». Кроме того, не обязательно тратить время на профилактику этой формы насилия. Достаточно учиться на примерах наших дальних предков, которые совершили изнасилование и поплатились за это.
TRANSLATION
Most scientists believe that the rape - is an example of behavior acquired through learning, it is found there, where it formed the special conditions. Many anthropologists believe that there are nations and ethnic groups who do not know what rape is. But, according to a new analysis of numerous facts that he had initiated Craig T. Palmer of Phoenix College in Arizona, "all the evidence suggests that rape as a form of behavior is common in all societies, despite attempts to keep the men from that."
According to Palmer, in the ethnographic literature contains only 17 nations, which presumably has no concept of "rape." Repeated, a more thorough analysis of the data led him to conclude that the idea of it, though vague, but there is. Before criticizing Palmer could not resist even the classic work of Margaret Mead, who studied in Arapesh tribe, but howl Guinea and compiled his research in "Sex and temperament in three primitive societies» (Sex and Temperament in Three Primitive Societies, 1935). Palmer refers to the following excerpts from this book, Mead: "On the rape of tribal Arapesh do not know anything other than the fact that such a nasty habit common among tribal nugum the south-east ... The Arapesh no representations about a man's character, which may result in rape and explain it. " And further: "If a man grabs a woman by force, which he failed to lure a peaceful manner, he uses it in the heat of excitement, but calmly and soberly awaiting resolution of the conflict and end the negotiations, given the opportunity to fight for it. If there are no prospects possess it forever, it is much safer it does not possess. " In response, Palmer writes: "Intending to describe the features of men from the tribe Arapesh that make it impossible to rape, in fact, Mead describes the attempts that are close to rape: man compels dissenting woman to satisfy his sexual needs. Her example also assumes that the men of the tribe Arapesh still get their way, if the effects of the abduction they do not seem too serious. "
Nevertheless, Palmer acknowledges that "the ethnographic evidence does not imply that rape is genetically inherent in humanity, or that it is inevitable. It is likely that it can even be completely eliminated by social reforms. " In other words, it dares to give a positive outlook. The first step in the elimination of rape in modern society, he calls the "identification of the reasons why certain cultures can not deter men from being raped." Also, do not necessarily take the time to prevent this form of violence. Enough to learn from our distant ancestors who committed rape and paid for it.
According to Palmer, in the ethnographic literature contains only 17 nations, which presumably has no concept of "rape." Repeated, a more thorough analysis of the data led him to conclude that the idea of it, though vague, but there is. Before criticizing Palmer could not resist even the classic work of Margaret Mead, who studied in Arapesh tribe, but howl Guinea and compiled his research in "Sex and temperament in three primitive societies» (Sex and Temperament in Three Primitive Societies, 1935). Palmer refers to the following excerpts from this book, Mead: "On the rape of tribal Arapesh do not know anything other than the fact that such a nasty habit common among tribal nugum the south-east ... The Arapesh no representations about a man's character, which may result in rape and explain it. " And further: "If a man grabs a woman by force, which he failed to lure a peaceful manner, he uses it in the heat of excitement, but calmly and soberly awaiting resolution of the conflict and end the negotiations, given the opportunity to fight for it. If there are no prospects possess it forever, it is much safer it does not possess. " In response, Palmer writes: "Intending to describe the features of men from the tribe Arapesh that make it impossible to rape, in fact, Mead describes the attempts that are close to rape: man compels dissenting woman to satisfy his sexual needs. Her example also assumes that the men of the tribe Arapesh still get their way, if the effects of the abduction they do not seem too serious. "
Nevertheless, Palmer acknowledges that "the ethnographic evidence does not imply that rape is genetically inherent in humanity, or that it is inevitable. It is likely that it can even be completely eliminated by social reforms. " In other words, it dares to give a positive outlook. The first step in the elimination of rape in modern society, he calls the "identification of the reasons why certain cultures can not deter men from being raped." Also, do not necessarily take the time to prevent this form of violence. Enough to learn from our distant ancestors who committed rape and paid for it.
Комментариев нет:
Отправить комментарий